spot_img

Lego jde (ne) označováním stavebnic bourat genderové stereotypy

Výrobce stavebnic Lego se chce ve svých produktech zaměřit na odstraňování genderových stereotypů. Výzkumem zvyků, jak se děti hrají s určitými hračkami, se totiž zjistilo, že zatímco dívky se bez problémů hrají s různými hračkami, až 71 procent chlapců se obává, že budou terčem posměchu, když budou hrát s hračkami určenými pro dívky.

TASR 12.10.2021 12:50
Na základě tohoto výzkumu společnost Lego uvedla, že už nebude mít v nabídce řadu stavebnic pro dívky a sady určené pro chlapce.

„Naším úkolem bude povzbudit chlapce a dívky, aby se hrály i se (stavebnicovými) sety, které tradičně bývají vnímány jako ne určené pro ně,“ vysvětlila Julia Goldinová, marketingová ředitelka společnosti Lego Group podle britského deníku The Guardian.

pomalý progres
Od roku 2012 v Británii probíhá kampaň Let Toys Be Toys, která povzbuzuje výrobců hraček, aby byly ve své produkci kreativnější, aby chlapci a dívky neměli pocit, že by hra s hračkami tradičně vyhrazena pro druhé pohlaví, nebyla pro ně vhodná. Podle listu The Guardian jsou však výsledky této iniciativy zatím jen velmi malé.

Zmíněný výzkum realizoval Institutu Geena Davisová pro rovnost v médiích, který je organizací zaměřenou na zlepšení genderové rovnováhy v zábavním průmyslu. Jeho výkonná ředitele Madeline Di Nonnová uvedla, že strach chlapců z hraní se s „dívčími hračkami“ sdílejí i jejich rodiče.

„Pokud společnost přijme fakt, že chování a činnosti typicky spojené s ženami jsou hodnotné nebo důležité, rodiče a děti se budou snažit to přijmout,“ konstatovala s tím, že prozatím platí, že mužské řízení je hodnoceno výše.

zakořeněné předsudky
Autoři studie zjistili, že zatímco syny rodiče povzbuzovali ke sportování nebo skupinovým aktivitám, dcerám byl nabízen tanec a oblékání či pečení.

„Tyto poznatky zdůrazňují, jako jsou genderové předsudky zakořeněné na celém světě,“ konstatovala Geena Davisová, oscarová herečka a aktivistka, která institut založila v roce 2004 s cílem bojovat proti negativním stereotypům a podporovat začlenění.

Profesorka Gina Ripponová, neurobiologické a autorka knihy The Gendered Brain, zase podle The Guardian poukázala na to, že „existuje asymetrie“, když „doporučujeme dívkám hrát se s, chlapeckými věcmi ‚, ale už ne naopak.“

Barbara Havelková
ČTĚTE VÍCE
Barbara Havelková: Stereotypy jsou dědictvím socialismu
Vysvětlila, že hračky nabízejí „příležitosti na zaškolení“ v té které činnosti: „Pokud se dívky nehrají s legem nebo jinými stavebními hračkami, nerozvíjejí své prostorové schopnosti, které by jim mohly pomoci v pozdějším životě.“ Pokud se panenky vyhrazují pro dívky, ale nenabízejí se na hraní i klukům, „pak klukům chybí schopnosti“ postarat se o dítě, respektive o jinou osobu.

Zpráva Davisové institutu byla zveřejněna v pondělí, který byl podle OSN Světovým dnem dívek. Průzkum se uskutečnil na vzorku téměř 7000 rodičů a dětí ve věku od šesti do 14 let z Číny, Česka, Japonska, Polska, Ruska, Británie a USA.

Get in Touch

spot_img

Další články autora

spot_img

Reklama

spot_img

Nejnovější články