spot_img

Češi odstavují velkou automobilku Škoda. Tisíce pracovních míst mohou být v nejistotě

Plánovaná odstávka v české automobilce Škoda Auto může mít vážné důsledky nejen pro samotnou automobilku, ale i její dodavatelů, a v konečném důsledku pro celou ekonomiku. V ohrožení mohou být tisíce pracovních míst. Shodli se na tom ekonomové, jejichž oslovil deník Právo.

TASR 10.10.2021 12:45 Škoda – sklad áutFoto: Profimedia
ilustrační fotka
„Samotná Škodovka představuje 5% hrubého domácího produktu (HDP) celé České republiky a téměř 10% exportu. Jakákoliv odstávka jejího provozu má obrovské ekonomické důsledky. Těžké to bude nejen pro firmu, ale především pro její rozsáhlý dodavatelský řetězec, který je na ni v mnoha případech vysoce závislý, „řekl pro Právo viceprezident českého Svazu průmyslu a obchodu ČR Radek Špicar. Informoval o tom server novinky.cz.

Jak uvedl analytik Deloitte Václav Franče, každá miliarda výpadku tržeb v automobilovém průmyslu způsobí v celé ekonomice ztrátu tržeb 1,9 miliardy Kč (74,7 milionu eur), respektive 0,5 miliardy Kč na úrovni HDP. Navíc i ztrátu zhruba 600 pracovních míst.

„Loni se ve Škodovce v důsledku pandemie snížily tržby o 36 miliard korun. Je těžké kvantifikovat, jaký bude výpadek tržeb letos v důsledku nedostatku čipů. V srpnu dosáhl propad automobilové výroby v ČR 28%. Podobné propady se dají očekávat iv dalších měsících, „dodal Franče.

„Je to rána pro celou českou ekonomiku a mimořádně nepříznivý signál pro český automobilový průmysl. Ten v zemi zaměstnává přibližně 180.000 lidí, „řekl ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Situací v Škodě Auto jsou podle něj ohroženy desetitisíce pracovních míst.

Důležité bude, jak rychle se výroba obnoví. Ve světě se přitom spekuluje, že nedostatek čipů bude přetrvávat až do roku 2023. „Pak by už situaci nebylo možné řešit jinak, než právě i rozsáhlejším propouštěním,“ dodal Kovanda.

Milan Krajniak
ČTĚTE VÍCE
Krajniak možná umožní firmám ptát se zaměstnanců, zda jsou očkování
Podobné obavy má i ekonom BHS Štěpán Křeček. „Omezení či zcela zastavení výroby v naší největší automobilce bude mít obrovské důsledky pro náš průmysl. Jelikož pravděpodobně nepůjde o krátkodobou záležitost, hrozí zánik mnoha subdodavatelů, kteří jsou na odbytu Škodovky závislí. To bude doprovázeno rušením pracovních míst, „řekl.

Jasně se tak nyní podle něj ukazuje zranitelnost a nezdravá závislost Česka na dovozu komponentů ze zahraničí. „Zároveň se naplno projevuje slabina českého průmyslu, která spočívá v přílišné orientaci na automobilový průmysl,“ dodal Křeček.

Podle Pavla Sobíška z UniCredit Bank by úplné nebo i částečné zastavení práce pouze v automobilce Škoda Auto ovlivnilo dvě třetiny českého automobilového průmyslu. „A pokud by se práce zastavila, tak to znamená, že by za toto období přišlo Česko zhruba o 6% HDP. To by byla velká rána, „upozornil Sobíšek s tím, že přímo nebo zprostředkovaně by se to pak muselo dotknout i domácností. „Samozřejmě, řetězovou reakcí by se to promítlo do zbytku ekonomiky,“ dodal Sobíšek.

Get in Touch

spot_img

Další články autora

spot_img

Reklama

spot_img

Nejnovější články